Publications in Scientific Journals:
R. Steinmann, E. Häusler, M. Schmidt, K. Rehrl, G. Gartner:
"Gendersensitive Routenplanung für Fußgänger im urbanen Umfeld";
Mitteilungen der Österreichischen Geographischen Gesellschaft,
153
(2011),
251
- 272.
English abstract:
This article investigates how route planning systems for pedestrians can be improved by considering gender-relevant contexts of use. Beside route planning systems for car navigation, the rapid development of mobile services supported the emergence of solutions for pedestrians in the last years. However, existing systems just offer a limited set of options to choose a suitable route (usually shortest or fastest route). This contribution explores, which further route choice criteria should be taken into account. A field test with 20 test persons was conducted to collect route criteria influencing the psychological route qualities attractiveness, convenience and safety. From the results a data model was developed, that allows to consider these criteria in a routing algorithm. Three profiles (attractive, convenient, and safe) were derived with the aim to cover also gender-relevant contexts of use. In an evaluation 41 persons tested this approach in comparison to the shortest route.
German abstract:
Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der Routenplanung von FußgängerInnen unter Berücksichtigung genderrelevanter Nutzungskontexte. Neben Routenplanungssystemen für motorisierte EndbenutzerInnen, nimmt die Entwicklung von (mobilen) Lösungen zur Unterstützung von FußgängerInnen in ihrer Wegeplanung stetig zu. Diese bieten derzeit jedoch nur wenige Optionen zur Auswahl einer geeigneten Route (meist kürzeste oder schnellste Route). Mit der vorliegenden Arbeit wird ein Beitrag zur Frage geleistet, welche weiteren Kriterien für die Routenauswahl relevant sind und wie diese genutzt werden können, um mobilitätsunterstützende Routenplanungssysteme für FußgängerInnen zu verbessern. Hierzu wurde zunächst ein Feldtest mit 20 Testpersonen durchgeführt, um festzustellen, welche Kriterien hierbei entscheidend sind. Der Fokus lag dabei auf den psychologischen Routenqualitäten Attraktivität, Komfort und Sicherheit. Darauf aufbauend wurden drei Profile abgeleitet (attraktiv, komfortabel und sicher), die das Ziel haben, genderrelevante Bedürfnisse zu berücksichtigen. Die Anwendungstauglichkeit der Profile wurde mit 41 Testpersonen evaluiert.
Keywords:
Routenplanung, Gender, Fußgängernavigation
Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.