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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

S. Wagner:
"Computing the Reachability of Predefined Leisure Activities in Multi-Modal, Schedule based Public Transport Networks";
Supervisor: G. Navratil, H. Fiby; FH Technikum Wien, Studiengang Intelligente Transportsysteme, 2015; final examination: 2015-10-22.



English abstract:
The aim of this Master Thesis is to combine data of public transportation and selected data of hiking tours in order to compute the reachability of hiking paths within one day including outward and return journey. The definition of the reachability is formulated in order to complete the journey as well as the hiking trip during one day. Furthermore, the results should be profitably presented to users. To perform the analysis among real life conditions, appropriate and official data is necessary.
Firstly, the data access is acquired from the public transport association of the Eastern part of Austria (VOR) providing timetable data of public transportation and Outdooractive providing hiking path data. As next, the interfaces are described and the single requests are prepared which consider the specifications of the analysis. The interface of public transport data can be accessed via HTTP-XML-requests and the server responses XML-files. The Outdooractive API provides XML-data also.
Then, a concept of the reachability analysis is created which serves as a basis and an overview. In addition, the required input data is prepared from the two different sources. Based on the concept, the analysis is developed in Java and is executed in order to obtain results. It is explained how the output data is structured and which information is contained.
Finally, the results are presented in tables via a simple web service and are visualized into maps by using the QGIS software. The output of the analysis consists of information such as the reachability, the starting location, the hiking path information, the coordinates and the travel times.

German abstract:
Das Ziel dieser Masterarbeit ist es Daten des Öffentlichen Verkehrs mit Information über Wandertouren zu kombinieren um eine Erreichbarkeitsanalyse der Wanderwege durchzuführen unter Berücksichtigung der Reisezeiten und der Wanderzeit. Die Definition der Erreichbarkeit ist so gewählt, dass die Aktivität an einem Tag abgeschlossen werden kann. Des Weiteren sollen die erhaltenen Ergebnisse der Analyse dem Nutzer entsprechend präsentiert werden. Um möglichst gute Ergebnisse zu erhalten, werden offizielle und geeignete Daten benötigt.
Die Fahrplandaten stammen vom Verkehrsverbund Ostregion (VOR) und die Daten über die Wanderrouten werden von der Online Plattform Outdooractive zur Verfügung gestellt. Die Daten werden über Schnittstellen abgefragt. Es wird beschrieben wie einzelne Abfragen aufgebaut sein müssen um angemessene Daten für die Erreichbarkeitsanalyse zu bekommen. Die Schnittstelle der Daten für öffentliche Verkehrsmittel werden per HTTP-XML-Abfrage angesprochen und man erhält vom Server XML Daten zurückgesendet. Die Datenschnittstelle von Outdooractive schickt ebenfalls Informationen im XML Format.
Als Basis und Übersicht wird ein Konzept für die Analyse erstellt und erklärt. Daraufhin werden die benötigten Daten der beiden Zulieferer abgefragt und aufgrund des Konzepts wird die Erreichbarkeitsanalyse in Java entwickelt und mit den Daten gefüttert. Zudem wird erläutert wie die Ergebnisse aufgebaut sind und welche Informationen sie beinhalten.
Zuletzt werden die gewonnen Ergebnisse mittels Web Service in Tabellen und mittels QGIS in einer Karte dargestellt. Der Inhalt der Analyse umfasst die Erreichbarkeit einer Wanderroute von einem Startort, Informationen über die Wanderroute, Koordinaten und die Hin- und Rückreisezeiten.

Keywords:
Erreichbarkeitsanalyse, Öffentlicher Verkehr, Wandertouren, XML, Web Service

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.