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Publications in Scientific Journals:

A. Radinger, F. Fasching, G. Pack, I. Kreutzer, D. Kostial:
"Konsequente Vorauserkundung mittels Bohrungen und TSWD am Beispiel des Koralmtunnels";
Geomechanics and Tunnelling, 7 (2014), 5; 540 - 550.



English abstract:
On contract KAT2 at the 33 km long Koralm Tunnel, two hard rock
double shield TBMs are currently boring a total distance of about
17 km each through the Koralm crystalline. Due to the forecast
ground conditions, particularly localised fault zones and aquiferous
areas, systematic exploration is being undertaken to provide
continuous prediction of ground conditions. The intention is only
ever to bore through already explored rock through the consistent
application of the standardised method adapted to suit the
tunnelling. The exploration system being used is mainly based on
probe drilling (rotary hammer and core drilling) and the seismic
method. With the assistance of the geophysical exploration system
TSWD disturbed areas of the rock mass can be detected up
to a distance of about 150 m ahead of the machine. Thereby the
source of the seismic waves, which propagate into the rock
mass, is the cutting process of the TBM cutterhead. The supplementary
and targeted use of hammer and core drilling, which can
be drilled up to about 100 m ahead, enables the direct exploration
of any fault zones and aquiferous regions and the evaluation of
their characteristics and the effect to be expected on tunnelling.
In order to evaluate the behaviour of the system and to verify the
predictions, the geologists and geotechnicians on site perform
continuous analyses of the machine data [1] and the geological
documentation. This has led so far to good and reliable prediction
results.

German abstract:
Beim Baulos KAT2 des 33 km langen Koralmtunnels sind derzeit
zwei Hartgesteins-Doppelschild-Tunnelvortriebsmaschinen, die
das Koralmkristallin auf einer Gesamtlänge von je ca. 17 km
durchörtern, im Einsatz. Aufgrund der prognostizierten Gebirgsverhältnisse,
insbesondere der lokal auftretenden Störungszonen
und bergwasserführenden Bereiche, wird ein systematisches
Vorauserkundungssystem zur laufenden Prognose der Baugrundverhältnisse
eingesetzt. In jedem Fall wird angestrebt, durch eine
konsequente Anwendung standardisierter und auf den Vortrieb
abgestimmter Methoden nur in erkundetem Gebirge vorzutreiben.
Das zum Einsatz kommende Vorauserkundungssystem stützt sich
im Wesentlichen auf Bohrungen (Drehschlagbohrungen und
Kernbohrungen) und seismische Verfahren. Mithilfe des geophysikalischen
Vorauserkundungssystems TSWD, das den Fräsvorgang
des TBM-Bohrkopfs und die dabei in das Gebirge über -
tragenen Wellen als seismische Quelle nutzt, können gestörte
Gebirgsbereiche bis zu 150 m voraus prognostiziert werden. Der
ergänzende und gezielte Einsatz von Drehschlag- und Kernbohrungen,
die bis zu 100 m vorauseilend abgeteuft werden, ermöglicht
eine direkte Erkundung allfälliger Störungszonen und wasserführender
Bereiche und somit eine Bewertung hinsichtlich
deren Ausprägung und deren erwartete Auswirkung auf das Vortriebsgeschehen.
Zur Beurteilung des Systemverhaltens und zur Verifikation der
Prognose erfolgen durch die Geologen und Geotechniker vor Ort
laufend Analysen der TBM-Maschinendaten [1] bzw. der baugeologischen
Dokumentation. Dies hat bis dato zu guten und verlässlichen
Prognoseergebnissen geführt.

Keywords:
Koralmtunnel, Vorausbohrungen, Seismik

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.